18 jan

Webbinarium: Introduktion till markburen fjärranalys (proximal sensing) av mark

seminarier, workshops |
hand som håller apparat som skannar av en jordprofil i fält

Vill du lära dig mer om fjärranalys och markburen fjärranalys (proximal sensing) av mark? Under det här webbianriet får du en introduktion till teknikerna och hur de kan användas. Välkommen!

När? 18/1 kl 09:00-10:30
Var? Microsoft Teams (länk skickas till din mejl i samband med anmälan)
Hur anmäler jag mig? Fyll i formuläret längre ned på sidan.
För vem? Markforskare som är intresserade av markburenfjärranalys av mark, och som har ingen eller liten erfarenhet av teknikerna och vill lära sig mer.

Vad är markburen fjärranalys (eng. proximal sensing), vilka sensorer används, och vilka jordegenskaper kan mätas? Vilka är styrkorna och svagheterna med markburen fjärranalys av mark?

Webbinariet ger en grundläggande översikt över de vanligaste typerna av sensorer och tillvägagångssätt, med fokus på elektrisk ledningsförmåga, gammastrålning och synlig infraröd spektroskopi. Webbianriet kommer även beskriva metoderna och ge exempel på tillämpningar.

Webbinaret arrangeras av EJP SOIL och sker på engelska.

Det kommer att finnas mer djupgående webbseminarier/workshops för forskare som är väl bekanta med proximal sensing senare under 2024.

EJP SOIL logotyp

Anmälan

De uppgifter du registrerar här kommer att behandlas av SLU för att administrera din anmälan eller ditt besök. Läs mer om behandling av personuppgifter på www.slu.se/personuppgifter.

Tid: 2024-01-18 09:00 - 10:30
Ort: Online
Arrangör: EJP SOIL
Mer information:

EJP SOIL

Mellan 2020 och 2025 deltar SLU i det europeiska forskningsprogrammet EJP SOIL som bedriver forskning, utbildning, kapacitetsuppbyggnad och kommunikation för ett hållbart och klimatsmart brukande av jordbruksmarken i Europa. SLU deltar i sammanlagt 17 forskningsprojekt i programmet. Institutionen för mark och miljö koordinerar arbetet nationellt.

Amanda Öberg
Kommunikatör EJP SOIL, institutionen för mark och miljö