Senast ändrad: 22 december 2022
Rapportframsida om Airbeesaf

Det övergripande målet med projekt AirBeeSafe har varit att öka kunskapen om pollinerande insekters exponering för olika växtskyddsmedel i odlingslandskapet, dvs. för vilka ämnen och vid vilka halter de riskerar att exponeras i sin livsmiljö. Projektet utfördes i ett samarbete mellan CKB och forskare vid Biologiska institutionen, Lunds universitet, samt lantbrukare och biodlare. Finansiering gavs av Naturvårdsverket och det strategiska forskningsområdet BECC, Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate.

Referens

Jonsson, O., Rundlöf, M., Svensson, G., Forsberg, M., Lindström, B., Koch, A., Eriksson, E., Boström, G. & Gönczi, M. 2022. Pollinatörers exponering för växtskyddsmedel via pollen, nektar och luft i jordbrukslandskapet. CKB rapport 2022:1. Sveriges lantbruksuniversitet.

Mikaela Gönczi, föreståndare
SLU Centrum för kemiska bekämpningsmedel i miljön (CKB)
mikaela.gonczi@slu.se, 018-67 31 05