Kas vill bidra till lösningen av fästingproblemet

Senast ändrad: 13 oktober 2020
Porträttbild av Kas Swinkels.

Kas Swinkels är på SLU för att göra praktik. Hans forskning fokuserar på fästingar och han studerar vilken betydelse hovdjur har som värddjur för fästingar i Syd-och Mellansverige.

Berätta om dig själv!

Jag heter Kas Swinkels, jag studerar tillämpad biologi vid Has-universitetet i Nederländerna. Jag gillar att vara ute i naturen och ta bilder. Jag gillar också att umgås med vänner och bara njuta av livet!

Vad ska du göra under din praktik hos oss?

Jag är på SLU för att göra min praktik. Med min praktik kommer jag att hjälpa Nannet Fabri med hennes forskning. Jag kommer också att göra min egen forskning om fästingar. Jag kommer att titta på den relativa betydelsen hovdjur har som värddjur för fästingar i Syd-och Mellansverige. Jag ska åka till södra Sverige för att samla fästingar från djur som skjutits under jakten.

Fästingar är allt oftare på nyheterna. Mängden fästingar ökar och risken att fästingar har en fästingburen sjukdom ökar också. Därför är forskning om fästingar viktig. Med denna forskning hoppas jag kunna bidra till lösningen av fästingproblemet.

Varför valde du att göra din praktik på SLU?

Från mitt universitet krävs det praktik utomlands, och jag ville åka till Sverige. Genom att mejla olika människor kom jag i kontakt med Nannet, och hennes forskning verkade väldigt intressant.