Förädling av vete och korn

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0263

Namn: Bertholdsson, Nils-Ove
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Växtförädling och bioteknik

Projekttitel: Selektion av genotyper med ett högt kväveutnyttjande, hög ogräskonkurrens och hög allelopati i förädlingsmaterial av vete och korn för ekologisk odling

Beviljat (SEK): 2 229 000

Beskrivning: Målsättning är att ta fram nya korn- och vete genotyper med förbättrad näringsutnyttjande och ogräskonkurrens. Tidigare undersökningar har visat att sorter med en kraftig tillväxt av skott och rot tidigt på våren ökar förutsättningen för detta. Även allelopati, dvs växtens förmåga att genom utsöndrig av tillväxthämmande ämnen undertrycka ogräsen, tycks spela en viktig roll. Vi kommer därför göra selektioner både på rot-och skottillväxt och allelopati. Det första görs i vattenkultur och det senare med ett biotest. Framtagna sorter testas i ekologiska försök och kommer även att ingå i genpoolen för den konventionella förädling och därmed skapa möjligeter för högre näringsutnyttjande och ogräskonkurrens även här. Speciellt i vete tror vi att den ogräskonkurrerande förmågan kan förbättras genom att introducera allelopatiska anlag från några utländska sorter med hög aktivitet. Möjligheten att använda markörselektion för ändamålet kommer därvid att beaktas.