Mjölkkor anpassade för ekologisk produktion

Senast ändrad: 09 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0538

Namn: Strandberg, Erling
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Husdjursgenetik

Projekttitel: Mjölkkor anpassade för ekologisk produktion. Delprojekt nr 6 i samarbetsprojektet Ekomjölk

Beviljat (SEK): 1 419 000

Beskrivning: Ekologisk mjölkproduktion skiljer sig från den konventionella med avseende på brukarnas attityder och kraven från det ekologiska regelverket (fodermedel, utevistelse, medicinering). Som ett resultat av detta får man också en annan relation mellan insatser och kostnader. Korna har hittills hämtats från SRB och SLB, dvs. samma djur som avlats för de konventionella besättningarnas behov. Ger de bästa tjurarna i seminaveln också de bästa döttrarna i den ekologiska produktionen? En färsk avhandling vid institutionen för husdjursgenetik (SLU) visar att genotyp x miljösamspel finns även inom den konventionella produktionen, om än av varierande och för de vanligaste miljöerna inte så stor betydelse. Analyser av samspel mellan genotyp och ekologisk respektive konventionell produktion saknas i litteraturen. Mellan länder med främst betesbaserad produktion och länder med mer koncentratbaserade foderstater har dock betydande skillnader i rangordning mellan samma tjurar noterats.

Genom att jämföra dottergrupper efter samma tjurar i ekologisk respektive konventionell produktion kan vi få svar på om det finns några mätbara skillnader mellan hur samma genotyper uttrycks i de båda miljöerna för de egenskaper som registreras i kokontrollen. Detta har betydelse för vilken typ av avelsvärdering vi kan använda oss av - ett avelsvärde oavsett produktionsmiljö eller separata avelsvärden? En genomgripande analys av data från kokontrollen ger också information om egenskapsnivåer och om ev. skillnader i inom- och mellanbesättningsvariation mellan de båda systemen. Sådan produktionsstatistik saknas idag. Resultaten från detta projekt är en viktig del i utformningen av en avelsstrategi med inriktning på behoven i den ekologiska mjölkproduktionen.