Ogräsreglering i ekologisk odling – åkermolke

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0489

Namn: Fogelfors, Håkan
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Växtproduktionsekologi, VPE

Projekttitel: Ogräsreglering i ekologisk odling - en studie av åkermolke (Sonchus arvensis L.)

Beviljat (SEK): 2 430 000

Beskrivning: Reglering av fleråriga ogräs som åkermolke, åkertistel och i viss mån kvickrot är en av de största utmaningarna inom ekologisk odling. Speciellt i norra Sverige har åkermolke blivit ett av de allra besvärligaste ogräsen på gårdar med ekologisk inriktning. Många studier har genomförts kring kvickrot och åkertistel och det finns relativt mycket kunskap om hur dessa ogräs kan regleras. Betydligt färre undersökningar har gjorts kring åkermolke. Här saknas bland annat kunskap om hur åkermolke reagerar på konkurrens från stråsäd och vall.

I detta projekt kommer därför studier att genomföras av hur tillväxt och utveckling hos åkermolke påverkas av konkurrens från olika grödor i kombination med varierande strategier för mekanisk jordbearbetning och avslagning. Målet är att kunna utveckla mer effektiva regleringsmetoder för åkermolke i ekologisk odling.