Fakta:
Janssen och Hamm, 2012. Product labelling in the market for organic food: Consumer preferences and willingness-to-pay for different organic certification logos
Länk till studien i fulltext
Konsumenter är subjektiva och baserar inte sina omdömen om ekologiska märkningar på objektiv kunskap. Det visar sig i en färsk studie gjord i sex europeiska länder.
Janssen et al (2012) undersökte konsumenters uppfattning om och betalningsvilja för olika ekologiska märkningar i sex europeiska länder. Konsumenters uppfattning befanns vara subjektiv och i många fall inte baserad på objektiv kunskap och betalningsviljan varierade mycket mellan olika märkningar.
Rådet från forskarna till producenter var att använda sig av välkända ekomärken som har trovärdighet. Rådet till certifieringsorganisationerna var att bygga upp kännedomen om sitt märke och bygga trovärdighet genom att informera om vad certifieringen verkligen står för.
Janssen och Hamm, 2012. Product labelling in the market for organic food: Consumer preferences and willingness-to-pay for different organic certification logos
Länk till studien i fulltext