Ekologisk mjölk nyttigare oavsett väder

Publicerad: 03 februari 2011

Forskare från Newcastle University i Storbrittanien har undersök skillnaden i fettsyrasammansättningen mellan konventionell och ekologisk mjölk under tre år. De senaste resultaten tyder på att ekologisk mjölk har högre nivåer av gynnsamma omega-3 och fleromättade fettsyror under alla förhållanden.

Blötare och svalare somrar kan ha en försämrande effekt på mjölken vi dricker enligt ny forskning som publicerats av universitetet i Newcastle. Forskarna fann att mjölk som samlas under en särskilt dålig sommar och följande vinter i Storbritannien hade signifikant högre nivåer av mättat fett och andra mindre gynnsamma fettsyror än mjölk från mer "normala" år.

Men de upptäckte också att ekologisk mjölk inte påverkades på samma sätt. Ekologisk mjölk inköpt i vanliga butiker visade högre nivåer av näringsmässigt nyttiga fettsyror jämfört med "vanlig" mjölk oavsett årstid eller väderförhållanden.

Studien, som publiceras i Journal of Dairy Science (Volume 94, Issue 1, January 2011), är en del i ett forskningsprojekt som började för nästan tre år sedan och som studerar skillnaden mellan ekologisk och konventionell mjölk vid dess källa – på gårdarna.