Nytt finskt institut för ekologiska livsmedel

Publicerad: 19 december 2012

Helsingfors universitet och det statliga forskningsinstitutet MTT har tecknat ett avtal om samarbete för att etablera Finnish Institute for Organic Food. Institutet kommer att fungera som nätverksorganisation, och dess huvudkontor kommer att vara i S:t Michel i sydöstra Finland.

Institutet kommer att stärka samspelet mellan forskning och näringsliv med tvärvetenskaplig forskning, utvecklingsprojekt, forskningsbaserad undervisning, vetenskaplig kommunikation och samhälleliga och ekonomiska engagemang.

Den samordnande organisationen av institutet för den första perioden januari 2013 till december 2016 kommer att vara Helsingfors universitet. Styrgruppen kommer att ha medlemmar från de två grundarorganisationerna som båda har en lång tradition inom forskning och utveckling av ekologiska livsmedel och ekologiskt jordbruk. Förutom de två grundarna kan andra organisationer inom området gå med i institutet.