SLU-nyhet

Vem vill äta get?

Publicerad: 22 oktober 2014

I Tyskland, liksom i Sverige, blir ekologiska mejerivaror av getmjölk såsom getost och getyoghurt alltmer populära. Getfarmer och ysterier startar för att möta efterfrågan. Men killingkött blir då en biprodukt som inte alls är lika lätt att sälja. I en tysk studie har man undersökt möjligheter att få igång en marknad för köttet. Vilka kundsegment kan tänkas vara intresserade och hur ska köttet marknadsföras?

Provsmakning och intervjuer genomfördes i sex tyska matbutiker. Frågor om attityder till killingkött, ålder, livsstil med mera ställdes efter provsmakningen. Etthundrasextiofem av de tvåhundrafemtioen deltagarna i undersökningen klassificerades som potentiella köpare. Medelåldern hos de potentiella köparna var relativt hög – 54 år – och de flesta av dem levde i hushåll med två personer. I denna grupp kunde forskarna sedan identifiera två huvudsegment av konsumenter som man menar att det vore mest lönt att rikta marknadsföringsåtgärderna mot.

Äventyrliga gourmeter och njutningslystna köttätare
Det ena huvudsegmentet kallade man ”Äventyrliga gourmeter”. I den gruppen fanns de flesta yngre av de potentiella köparna. De uppgav att de tycker om att experimentera med nya ”hippa” recept och många i den här gruppen hade ätit getkött förut.

Det andra huvudsegmentet fick namnet ”Njutningslystna köttälskare”. Där fanns en högre andel män än genomsnittet av potentiella köpare. De åt kött mycket oftare – tre till sex gånger i veckan – och hade höga krav på köttets kvalitet.

De njutningslystna köttätarna är dock ganska konservativa och kanske inte helt lätta att förmå prova något nytt. Deras höga köttkonsumtion gör dem ändå intressanta. Marknadsföringen till detta segment bör betona killingköttet som en traditionell delikatess. Tillgång till bra recept blir generellt mycket viktigt i en marknadssatsning på killingkött, men för den här gruppen bör de vara enkla och inte alltför exotiska.

De äventyrliga gourmeterna är däremot intresserade av mer okonventionella och spännande recept och ”medelhavskänslan” kan betonas i marknadsföringen. Deras betydligt måttligare köttkonsumtion uppvägs av en större betalningsvilja för kvalitetsprodukter.

Traditionella ekokonsumenter inte lika intressanta
Ett tredje konsumentsegment kallad ”ekologiska esteter” identifierades också. Här finns visserligen de som var mest medvetna om ekologisk produktion och om djurvälfärd, men deras låga köttkonsumtion, liksom ovilja att ”prova nytt” gör dem lite mindre intressanta att satsa på.

Studien presenterades vid Organic World Congress i Istanbul 13–15 oktober.


Kontaktinformation