Fortsatt debatt

Publicerad: 02 december 2014

Debatten om ekologiskt och konventionellt lantbruk har fortsatt i medierna. Forskare från olika håll har bidragit flitigt.

Sedan EPOK:s förra nyhetsbrev info-EPOK kom ut har debatten om för- och nackdelar med ekologisk respektive konventionell produktion fortsatt (se nyhet från 2014-11-20). Här följer några smakprov där forskare medverkat i debatten.

"Köp inte mat med eko-märke". Holger Kirchman, Lars Bergström. Thomas Kätterer och Rune Andersson – forskarna som startade debatten – skriver på SVT Opinion.

2014-11-21
Några forskare från olika universitet i Göteborgsposten: "Konventionella jordbruket är ett blindspår".

2014-11-23
EPOK-anknutna Cecilia Sundberg m.fl. fortsätter på SLU:s forskarblogg: "Ska SLU forska om ekologiskt lantbruk och ekologisk mat?"

2014-11-24
"Svajiga siffror bakom ekomatskritik". I SVT:s vetenskapsprogram ”Faktakollen” medverkar Line Gordon från Stockholms universitet. Läs artikeln på Vetenskapsnyheterna.