SLU-nyhet

Svensk ekoförsäljning ökar mest i världen

Publicerad: 09 september 2014

Försäljningen av ekologiskt ökade med 30 procent under första halvåret 2014. Det slår alla tidigare rekord och är unikt även i ett internationellt perspektiv. Detta visas i en rapport från Ekoweb som KRAV har beställt.

I rapporten anges flera möjliga anledningar till denna stora ökning av försäljningen. Fokus på matens ursprung, önskan om att slippa bekämpningsmedelsrester i maten, en positiv mediabild, ett ökat intresse för miljö- och djurvälfärd samt en allmän hälsotrend. Den främsta orsaken är enligt rapporten hälsotrenden.

Storslagen ökning i detaljhandeln
Detaljhandeln står för nästan två tredjedelar av den totala ekoförsäljningen och i stort sett alla aktörer visar kraftiga ökningar:
• ICA: + 52 procent
• Coop: + 37 procent
• Axfood: + 44 procent (varav Axfoods lågpriskedja Willys ökade med 57 procent)
• Bergendahls: + 44 procent
• Systembolaget: + 82 procent
• Lidl: Ingen sifferuppgift, men uppger en positiv försäljningsutveckling
• Martin & Servera: + 20 procent

Nästan allt är svenskt och KRAV-märkt
Ungefär 80 procent av de ekologiska livsmedlen på konsumentmarknaden är KRAV-märkta, resten är certifierade enligt EU:s regler för ekologiska livsmedel.

Den största andelen är produkter som odlats och producerats i Sverige. Till exempel är allt färskt KRAV-kött som finns att köpa i detaljhandeln svenskuppfött. Detta kan jämföras med ICA:s försäljning där 10 procent av allt färskt kött är svenskupfött. I stort sett alla KRAV-ägg som finns i butikerna kommer från svenska höns. Mejeriprodukter utgör en fjärdedel av all ekologisk livsmedelsförsäljning och i stort sett hela den volymen kommer från svenska mjölkbönder.


Kontaktinformation