‘Agroecology Europe’ lanserat

Publicerad: 08 februari 2016

Agroecology Europe, en Europeisk organisation som vill främja agroekologi, lanserades 27 januari 2016 på den agroekologiska pilotgården Graux Estate i Belgien. Nitton grundare från 10 länder deltog i mötet.

Agroecology Europe syftar till att placera agroekologi högt på den europeiska agendan för hållbar utveckling av jordbruks- och livsmedelssystem. Organisationen önskar stimulera växelverkan mellan aktörer inom vetenskap, praktik och gräsrotsrörelser, genom att underlätta kunskapsdelning och aktivt handlande. Organisationen har som mål att skapa en inkluderande Europeisk plattform av forskare, praktiker, och andra intressenter från samhället inom agroekologi.

Agroecology Europe är öppen för alla, från enskilda personer, till grupper och institutioner, med intresse för att främja agroekologi, och syftar till att definiera organisationens inriktning genom de deltagandes engagemang. En webbsida är under konstruktion och kommer att offentliggöras snart.

Är du intresserad av Agroecology Europe, skicka e-post till sekreteraren: alain.peeters@agroecology-europe.org

Grundare av Agroecology Europe:

Belgien: Alain Peeters (RHEA Research Centre), Elisabeth Simon (Graux Estate pilot farm), Pierre Stassart (Liège University), Alexis de Liedekerke, Florian Delespesse.

Czech Republic: J. Moudrý (University of South Bohemia).

Danmark: Jørgen Eriksen (Aarhus University).

Frankrike: Stéphane Bellon (INRA Ecodéveloppement), Alexander Wezel (ISARA-Lyon).

Tyskland: Maria Finckh (University of Kassel-Witzenhausen), Marcos A. Lana (Leibniz Centre for Agricultural Landscape Research, ZALF), Sabine Zikeli (University of Hohenheim).

Italien: Paolo Bàrberi (Scuola Superiore Sant’Anna-Pisa), Paola Migliorini (University of Gastronomic Science).

Spanien: F. Xavier Sans Serra (Universitat de Barcelona), Eva Torremocha (IFOAM-Organics International).

Sverige: Erik Steen Jensen (Swedish University of Agricultural Sciences).

Holland: Jeroen Groot (Wageningen University).

England: Michel Pimbert (Coventry University).

En första styrelse har valts för att initiera och styra utvecklingen av Agroecology Europe under de kommande månaderna. Styrelsens ledamöter är: Stéphane Bellon (ordförande), Alexander Wezel (vice-ordförande), Alain Peeters (sekreterare), Paolo Bàrberi, Paola Migliorini, Eva Torremocha och Sabine Zikeli.