Ekologiska tomater upplevs vara godare

Publicerad: 23 september 2014

En ny avhandling från SLU visar sambandet mellan upplevd smak och förväntningar. En panel som fick testa identiska tomater med olika märkningar tyckte att de svenska och ekologiska tomaterna var godare än de som var märkta med holländskt ursprung.

– Olika märkningar kan skapa positiva associationer och positiva förväntningar på matens smak och kvalitet. När man äter maten och tror att den skall smaka på ett visst sätt, så tenderar man också att uppleva smaken utifrån förväntningarna, säger Fredrik Fernqvist, som lägger fram sin avhandling den 10 oktober vid SLU i Alnarp.

– Vi har tidigare visat att tomater som förvaras i kylskåp förlorar i smak. Men det är otroligt hur mycket vi människor kan påverkas av andra faktorer, som märkningar, som faktiskt inte förändrar den fysiska produkten på något sätt, menar Fredrik Fernqvist. Andra studier har exempelvis visat hur glas, tallrikar och bestick, men också miljö, också kan påverka smakupplevelser på olika sätt.

– Märkningar som är kopplade till hälsa, ursprung, ekologiskt, etik, produktionsmetoder, men även varumärken och namn som beskriver smak, har visats sig  påverka konsumenters smakupplevelser för en stor mängd olika livsmedel, säger Fredrik Fernqvist. En omfattande studie av de senaste årens publicerade internationella forskning på området presenteras också i Fredrik Fernqvists avhandling.