Debattartikel och webbsändning

Publicerad: 25 mars 2015

"När det gäller framtidsfrågorna, kan man inte ha en alltför statisk syn på dagens produktionssystem", skriver EPOK:s föreståndare Maria Wivstad i en debattartikel i Uppsala Nya Tidning (UNT). Hon deltar också i en webbsänd debattkväll.

"Det sker en ständig utveckling av alla typer av produktionssystem, även det ekologiska som styrs av ett föränderligt regelverk och frivilliga överenskommelser. Det finns en dynamik i allt detta och det är intressantare att diskutera olika produktionsinriktningars potential samt behovet av förändringar", fortsätter Maria Wivstad och menar att debatten om ekologiskt lantbruk i media delvis har hamnat snett.

Artikeln publicerades i dagens UNT (15-03-25) och ännu mer debatt blir det ikväll på V-Dala nation i Uppsala. Det är Uppsala universitet och UNT som tillsammans ordnar "Åsikt Uppsala: Eko ok?". Förutom Maria Wivstad deltar Thomas Kätterer från SLU samt Iwona Kihlberg och David Kronlid från Uppsala universitet. Debatten är öppen för allmänheten.