Kurs i småskalig ekologisk odling

Publicerad: 04 maj 2015

Färnebo folkhögskola erbjuder en kurs på halvfart i småskalig ekologisk grönsaksodling. Nästa kursstart är i oktober 2015 och den 1 juni är deadline på en första ansökningsomgång. Studierna bedrivs på distans samt vid tolv kursträffar på Alsike Trädgård utanför Knivsta och i Österfärnebo.

I kursen ingår grundläggande odlingsteori, trädgårdsplanering, förkultivering, sådd- och plantering, ogräshantering, skörd, ekonomi och småföretagande, försäljning, lagring och förädling av olika produkter. Kursen behandlar också en del andra aspekter som kan bidra till ökad lokal självförsörjning såsom bakning, förädling, djurhållning och byggande.

Om kursen inte fylls vid ansökningstillfället 1 juni, finns möjlighet att söka fram till 10 augusti.

Studierna kan finansieras med studiemedel från CSN.