Ny medarbetare vid EPOK

Publicerad: 11 augusti 2015

Janne Nordlund Othén är ny kommunikatör vid EPOK. Han kommer närmast från HKScan där han arbetat med bland annat PR och kommunikation. Janne är kostekonom i grunden och tog examen vid Uppsala Universitet 2009.

- Mat har alltid varit ett stort intresse för mig och det har jag verkligen kunnat utveckla under mina år på en av Sveriges största livsmedelsproducenter. Jag har fått jobba med några av Sveriges bästa kockar genom bland annat Årets Kock.

Arbetet på HKScan har främst kretsat kring kommunikation i digitala kanaler och via dessa haft mycket kontakt med matbloggare och andra matnördar där Janne ordnat bland annat styckningskurser, matlagningsaktiviteter och gårdsresor.

- Jag har med åren blivit mer och mer intresserad av livsmedelsproduktion så det känns helt rätt att komma hit till EPOK och SLU. Jag har hållit i köttutbildningar både internt men också för butikspersonal runt om i Sverige. Det har av naturliga skäl varit väldigt mycket fokus på kött de senaste åren så jag ser fram emot att få jobba med fler delar av livsmedelsproduktionen. Intresset för ekologi har också funnits där och jag har bland annat en C-uppsats om ekologisk öl från svenska mikrobryggerier.

Janne bor utanför Örbyhus tillsammans med fru och två barn. Fritiden ägnas förutom matlagning, mycket åt trädgårdsarbete och odlingarna men också i skogen med svamp- och bärplockning samt lite jakt. Fågelskådning är också ett intresse sedan barnsben och lämpligt nog är han nu bosatt bredvid en fågelsjö.