Ekomärkning från ett konsumentperspektiv

Senast ändrad: 23 mars 2011

Rapportering från seminarier på BioFach 2011

Man hör ofta att det redan finns för många ekomärken och andra symboler på produkter och att ett nytt märke bara skulle förvirra konsumenten. Motsatsen till detta visades i en studie gjord i CERTCOST-projektet vid Universitetet i Kassel, Tyskland av Meike Janssen och Ulrich Hamm. Mindre än 25 procent av deltagarna tyckte att det finns för många ekomärken.

Samma studie undersökte betalningsviljan (Willingness-to-pay – WTP) för olika ekomärkningar. De fann att betalningsviljan var klart högre för vissa specifika ekomärken jämfört med andra och jämfört med produkter utan ekomärkning. Man bad fler än 2 000 ekokonsumenter i fem EU-länder att köpa ekologiska äppen och ägg. Fyra produktalternativ erbjöds med olika ekomärken och olika priser. Konsumenterna var tvungna att betala för de valda produkterna och studien gjordes i butiker som hade ett ekologiskt produktsortiment.

I studien deltog Danmark, Italien, Storbritannien, Tjeckien och Tyskland. Ett slående resultat var ländernas skillnad i betalningsvilja för de olika ekomärkningarna.

Mer att läsa:
Läs mer om det europeiska forskningsprojektet CERTCOST:
http://www.certcost.org
Ladda ned presentationen som gjordes på BioFach om studien:
http://www.certcost.org/Upload/CERTCOST/Document/Janssen Hamm BioFach 2011.pdf

<< Föregående sida


Kontaktinformation