Kurs i ekologi för fiskevård - 15,0 hp

Senast ändrad: 17 mars 2024
Personer flyttar på sten i vattendrag. Foto.

Är du intresserad fisk, fiskeförvaltning och naturvård? På masterkursen "Ekologi för fiskevård" får du lära dig mer om fiskar och deras livsmiljö, och omsätta dina nya kunskaper i fiskekologi i pågående förvaltnings- och fiskevårdsprojekt.

Kursen ger kunskaper i fiskekologi och i förvaltning av naturliga resurser i sötvatten, brackvatten och marina miljöer. Du kommer också lära dig relevant europeisk och nationell lagstiftning, och effekter av klimatförändringar på fisk, fiske, och akvatisk ekosystem och resursnyttjande. Kursen passar dig som är intresserad av marinbiologi och limnologi (sötvattensbiologi) och som vill arbeta med framtidens utmaningar inom hållbar förvaltning och resursnyttjande av fisk och akvatiska resurser.

Under hela kursen kommer du genomföra ett tillämpat ekologisk projekt där du och dina kurskamrater applicerar era kunskaper på ett faktiskt fiskevårdsprojekt i samarbete med aktörer inom fiskevård.

Ett helt läsår med fiskfokus

Kursen "Ekologi för fiskevård" ges på avancerad nivå (master) och kan med fördel läsas i kombination med vår kurs "Principer för fiskerivetenskap". Kurserna ges samma termin, och bildar en bra grund för dig som vill arbeta nationellt som internationellt med vatten- och fiskförvaltningsfrågor. Det går också att kombinera kurserna med ett examensarbete (självständigt arbete), vilket tillsammans bildar ett kurspaket på ett helt läsår (60 hp).

Kursen ”Ekologi för fiskevård” kan läsas inom SLU:s (och samarbetspartners) masterprogram EnvEuro, och för studenter på Hållbar utveckling och Hållbara livsmedelssystem, eller som fristående masterkurs, om du uppfyller förkunskapskraven på 15 hp Biologi eller Miljövetenskap.

"Exkursionerna var en av de främsta orsakerna till att jag valde kursen. De täckte kursens innehåll väldigt väl och gav mig en bra bild av aktuella frågor inom fiskekologi." /Tidigare student

Ekologi för fiskevård

Möt Magnus Huss. Kursledare för Ekologi för fiskevård, och en av de experter på ekologi, förvaltning och naturvård som du möter under utbildningen.

FN:s globala mål i utbildningen

SLU:s utbildningar skapar kunskap som bidrar till att nå målen för hållbar utveckling, både inom Sverige och internationellt.

Visste du att SLU har ett helt masterprogram för dig som vill bidra till en hållbar framtid för världens fiskar och vilda djur? Läs mer om det här.

Fakta:

Ekologi för fiskevård

• Fristående kurs
  • Kursperiod: Uppsala, 02 sep - 31 okt 2024
  • Kursen ges på engelska
  • Förkunskapskrav: Kunskaper motsvarande 180 hp varav minst 15 hp biologi eller 15 hp miljövetenskap. Engelska 6
  • Anmälan via  www.antagning.se