Folkhälsomyndigheten samordnar friluftsliv för god folkhälsa

Senast ändrad: 21 januari 2022

I samband med att den nya Folkhälsomyndigheten formades år 2014 - genom en sammanslagning av Smittskyddsinstitutet, Statens folkhälsoinstitut och de delar av Socialstyrelsen som ansvarar för miljöhälsa och folkhälsorapportering - fick man en ny instruktion att samordna arbetet med Regeringens friluftsmål Friluftsliv för god folkhälsa.

Detta är en artikel från Naturvägledaren 2015.1.

– Vi kopplar samman friluftslivsmålet med folkhälsomålen. I praktiken innebär det att öka de samhälleliga förutsättningarna för människor att på lika villkor kunna vistas ute i naturen och utöva friluftsliv, för att främja folkhälsan, berättar Kajsa Mickelsson som är projektledare.

Här handlar det om att nå den breda populationen, även grupper som inte vanligtvis kommer ut i naturen. Och man talar inte enbart om fysisk aktivitet, utan även avkoppling, rekreation och återhämtning.

Enligt Kajsa Mickelsson befinner sig projektet fortfarande i en uppstartsfas.

– Just nu sammanställer vi befintlig forskningsbaserad kunskap för att få en lägesbeskrivning och kunna pinpointa vad som är bra i friluftslivet för folkhälsan. Vi har också för avsikt att kartlägga vilka aktiviteter som görs i landet, för att se och sprida kunskap till relevanta aktörer kring vilka instrument vi sedan ska kunna använda för att friluftslivet ska bidra till bättre folkhälsa.

• Mer information om projektet finns på Folkhälsomyndighetens webbplats.
  • Friluftslivsmålen ska ha nåtts 2020. Folkhälsomyndigheten rapporterar till Naturvårdsverket.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv