Utbildning: Naturguide på Örnsköldsviks folkhögskola

Senast ändrad: 15 december 2023
Utomhuspedagogiska aktiviteter under utbildningen

Värdskap, ta hand om människor och lära sig att leda en grupp i naturen. Det är fokus för Örnsköldsviks folkhögskolas naturguideutbildning på Höga kusten. Skolan har också stark betoning på egenföretagande.

– Det är så branschen ser ut – det är ju mycket lättare att hyra in en tjänst än att anställa, säger Tobias Markusson som är kursansvarig. Men han menar också att de som vill jobba inom branschen faktiskt får arbete efter avslutad utbildning, även om covid-19 gav landets friluftsverksamheter en törn som de inte riktigt hämtat sig från än.

Tobias Markusson– Om man inte vill starta eget är arbetet ju oftast säsongsbetonat, så folk flyttar runt och gör lite olika saker, allt från jobb på ishotellet Jukkasjärvi till paddling utanför Stockholm.

Det här läsårets elevkull är den sjunde sedan utbildningen startade och en väldigt blandad kompott i fråga om ålder och bakgrund, berättar han – och det är precis som skolan vill att det ska vara.

– Vi eftersöker spridning bland eleverna, säger Tobias.

I år är det också en ganska internationell klass, berättar han. Bland de 14 eleverna (maxantalet är 15) finns deltagare från Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Australien.

– Ungefär hälften av dem som söker är intresserade av att arbeta som naturguide efter utbildningen. De andra vill lära sig mer om friluftsliv och ser det som ett år som de ger till sig själva.

Och året är intensivt. På schemat står allt från vildmarkssäkerhet, pedagogik och ledarskap till hantverk, folktro och naturgastronomi. Deltagarna får först plugga naturvägledning i teorin och sedan guida sina kurskamrater enligt de olika modellerna – just den här veckan är det på gång en tur med tema mindfulness i naturen. Man gör fjällturer, arkeologisk hajk och tar sig ut med kanot och kajak. Minst en gång i veckan är det dagstur, och åtminstone en gång i månaden sover man utomhus.

– Vi har valt att vara väldigt breda och brukar beskriva utbildningen som ett smörgåsbord med saker som man kan göra. Vi visar olika delar och sedan får deltagarna dyka ner själva i det de verkligen tycker är intressant och brinner för.

Paddling under utbildningen

Utbildningen till naturguide ska vara som ett smörgåsbord med saker som man kan göra, och sedan får deltagarna dyka ner i det de brinner för under ett par veckors praktik. Foto: Per Hamnes/Tobias Markusson

Djupdykningen sker på en praktik som kan vara mellan två och fyra veckor lång.

– Vi har två praktiska veckor som vi kallar det, men de går också över lov så deltagarna kan ha fyra veckor på sig totalt. För de väljer själva vad de gör på loven, och de som vill få in en fot någonstans, eller de som vill börja titta på egna koncept och få i gång egna företag, brukar lägga krut på det även på loven.

Som exempel berättar Tobias om en deltagare som valde att vara i Vadstena kloster.

– I just det fallet så blev det ganska mycket kulturguidning, men även mycket kring växter och läkeväxter och hur det använts genom tiderna, och det kunde hon lyfta in i en naturvägledningsguidning.

Samtal utomhus

För även om friluftsliv är centralt på utbildningen så handlar den också om kulturarv, hantverk, hälsa och biologisk mångfald. För att skapa en bra kontext för deltagarna så lyfter utbildningen mycket kulturhistoria om människans relation till naturen genom tiderna, i fornnordisk mytologi och i det närliggande Sápmi.

– Sedan försöker vi lära dem att stå på flera olika ben. Och då har vi ekotänket med ekoturism och hela den biten. Hantverk är en annan del. Det är ju även en del av den svenska kulturtraditionen som börjar försvinna mer och mer, så det blir också en viktig bit.

Vintertur under utbildningen

Så är det värdskapet som främst handlar om att ta hand om människor.

– Vår ambition är att inspirera för att engagera, för vi vill ju också att folk ska våga ta sig ut på platser som inte är så välbesökta, men helt fantastiska, och som också visar vad det är vi behöver skydda och att man får lära sig mer om den här typen av natur.

Skolan samarbetar också med regionhälsan och använder naturen för att guida kring psykiskt välmående.

– Vi får ta emot patienter som har fått naturaktivitet på recept av vården och så guidar vi. Sedan jobbar vi tillsammans med länsstyrelsen och de visar sitt arbete, hur man till exempel tar hand om parker, hur man kan tänka om att jobba med att skydda natur och varför vi har skyddad natur. Det blir mycket kring biologisk mångfald, säger Tobias men påpekar att just naturguidning och biologisk mångfald är i ett prekärt läge i området.

– Vi är i en väldigt speciell situation med avverkningarna som sker här nu. Det är avverkning i vansinnig takt här, och det är ju rödlistade arter och hela kitet som ryker så det är svårt att vara naturguide här om man inte jobbar i skyddad natur. Det är tuffa puckar här uppe just nu.

Utomhusbaserat lärande

Tobias Markusson är kursansvarig för Naturguideutbildning – Höga kusten på Örnsköldsviks folkhögskola. Utbildningen försöker ge deltagarna flera ben att stå på, berättar han. Det handlar om såväl ekoturism som kulturarv, hantverk, hälsa och biologisk mångfald. 

Samtliga foton är från Per Hamnes/Tobias Markusson.

Texten är skriven av Catrin Hellmark.


Kontaktinformation

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv