Lisa Adelsköld och Lisa Behrenfeldt

Senast ändrad: 22 januari 2024
Lisa Adelsköld och Lisa Behrenfeldt

Miljöverkstan Flatens arbete med Äventyrsgruppen blev vinnare i Årets naturvägledning 2021 i kategorin bemannad naturvägledning. Lisa Adelsköld är verksamhetskoordinator och Lisa Behrenfeldt är aktivitetsansvarig för Äventyrsgruppen.

Vad gör Miljöverkstan Flatens äventyrsgrupp?

- Miljöverkstan Flaten är en förening som verkar för att fler ska få upplevelser i naturen och få möjligheter att prova på friluftsliv. Vår vision är att alla ska känna att de har tillgång till vår fantastiska natur oavsett uppväxt, tidigare erfarenheter, ekonomisk situation eller kontaktnät. Vi riktar oss till barn och unga och har ett speciellt fokus på unga som är nya i Sverige, säger Lisa Adelsköld.

Inom verksamheten Äventyrsgruppen ordnas friluftsaktiviteter på helger och lov för nyanlända unga i hela Stockholms län. De är fem personer som jobbar med Äventyrsgruppen. Tillsammans med de nyanlända unga upptäcker de naturen både i Stockholmsområdet och genom resor runt om i Sverige.

- Vi provar på friluftsliv som att åka skidor, cykla, paddla och tälta. Mycket handlar bara om att ha det fint tillsammans ute, att äta, umgås och prata om allt möjligt, säger Lisa Behrenfeldt.

Miljöverkstan arrangerar över 90 aktiviteter per år med fler än 900 deltagare. Allt är helt kostnadsfritt för deltagarna och all utrustning som behövs finns att låna.

Vilka tips har ni till dem som vill jobba med naturvägledning för unga nyanlända?

- Miljöverkstans tips till andra som vill nå ut till målgruppen unga nyanlända är att använda strukturer som redan finns, som skolan, boenden, eller föreningar som redan har kontakt med målgruppen, svarar Lisa Adelsköld.

På toppen av Hammarbybacken. Lisa och Lisa betonar att det kan vara bra att tänka på att ingången till friluftsliv kan vara olika. Det behöver inte vara att det från början finns ett intresse för att var ute i naturen. För många i Äventyrsgruppen är det den sociala samvaron som lockar, att träffa nya vänner och vara en del av ett sammanhang.

- Naturen är en fantastiskt bra arena för att umgås och lära känna nya människor. Alla behöver inte ens kunna samma språk, det är lika kul att åka pulka ändå, säger Lisa Adelsköld.

De förklarar att människors förkunskaper är väldigt olika. Både när det gäller språket och tidigare erfarenheter av utevistelse. Ta inte saker för givet och förklara med enkla ord och framför allt genom att visa.

Hur arbetar ni i Äventyrsgruppen för att inspirera till naturupplevelser?

- Naturen är en bra plats för äventyr av olika slag, och vi är bra på att hitta på olika utmaningar. Det ska vara lagom stora för att man ska kunna klara dem, svarar Lisa Behrenfeldt.

Äventyrsgruppen åker skridskorLisa och Lisa menar att många tycker det kan upplevas som jätteläskigt att sitta i en kanot för första gången, eller känna att det är superjobbigt att åka skidor högst upp på ett berg, eller tycka att det är iskallt att hoppa ner i en isvak. Och många kan tycka att det är helt galet att sova under ett vindskydd i oktober när man aldrig sovit ute innan - men det är en fantastisk känsla att klara det!

- Vi skapar förutsättningar för att det ska bli en bra upplevelse för alla, oavsett förkunskaper och oavsett väder, säger Lisa Behrenfeldt. Att all utrustning som behövs till en aktivitet finns att låna gratis är jätteviktigt. Allt från underställ till vattentäta kängor och tält.

Nivån på olika färdigheter är alltid väldigt olika i gruppen, och Äventyrsgruppen gör sitt bästa för att skapa förutsättningar för att alla ska känna sig trygga att vara med på allt. Det kan vara att ta med flytvästar så att även de som just lärt sig simma vågar testa att bada i havet, eller att ordna cykelskola för tjejer som inte fått chansen att lära sig cykla som barn.

- En stor fördel med friluftsliv är att vi gör saker “på riktigt”. Vi gör eld för att laga mat, sätter upp tält för att vi ska sova ute osv. Och att det är helt nödvändigt att samarbeta för att det ska funka. Det gör att aktiviteterna blir meningsfulla att göra och att lära sig. Det ger bra förutsättningar för att skapa delaktighet i gruppen och ny kunskap fastnar lättare.

Läs mer här om vinnarna och nomineringen i Årets naturvägledning 2021.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv