Forskning om natur och hälsa vid SLU

Senast ändrad: 26 april 2024

Under de senaste åren har flera forskningsprojekt vid SLU rört naturens eller trädgårdens betydelse för människors hälsa, främst med inriktning mot rehabilitering vid stressrelaterad ohälsa. Här beskrivs kort några av dessa projekt, som bland annat resulterat i flera intressanta avhandlingar.

Denna översikten ingick i Naturvägledaren 2015.1.

SLU Alnarp

På SLU i Alnarp pågick 2002-2019 mycket forskning och verksamhet kring Alnarps rehabiliteringsträdgård

Utifrån verksamheten i Alnarp har Anna María Pálsdóttir undersökt naturens roll i rehabilitering vid stressrelaterade sjukdomar. I sin doktorsavhandling (2014) belyser hon vad som krävs för att en anläggning ska fungera i rehabilitering. Här kan du läsa avhandlingen (på engelska).

Eva Sahlin har studerat Gröna Rehab, en permanent verksamhet inom Västra Götalandsregionen som drivs i Göteborgs botaniska trädgårds regi. I sin doktorsavhandling (2014) drar hon slutsatsen att natur- och trädgårdsmiljöer bör utnyttjas mer än idag vid behandling av människor med stressrelaterad psykisk ohälsa. Här kan du läsa avhandlingen (på engelska).

Matilda van den Bosch (tidigare Annerstedt) doktorerade 2011 med en avhandling om skog och hälsa, där hon visar att även virtuell skog kan dämpa stress. Här kan du läsa avhandlingen (på engelska).

SLU Umeå

Temaforskningsprogrammet Skog & Hälsa  undersöker om och hur människors hälsa påverkas av vistelse i skogsmiljö. Man undersöker också hur skogen skall vara utformad för att vara rehabiliteringsvänlig. Skog och Hälsa är ett tvärvetenskapligt program som har nära samarbete med forskare, psykologer, sjukgymnaster m fl vid Stresskliniken, Norrlands universitetssjukhus och forskare vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin samt institutionen för psykologi, Umeå universitet.

Elisabet Sonntag-Öström disputerade 2014 med en avhandling om skogens betydelse för återhämtning från utmattningssyndrom (ett samarbete mellan SLU och Umeå universitet). Här kan du läsa avhandlingen Forest for rest: recovery from exhaustion disorder.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv