Möt Max och Mahmud i Äventyrsgruppen Flaten

Senast ändrad: 16 maj 2023

Mohammed Al-Jashhaami, eller Max som han kallas, kommer från Irak. Hela hans familj bor i Sverige, det var hans lillebror som tipsade honom om Äventyrsgruppen.

– Jag har fått göra en massa saker för första gången. Klättra, paddla, tälta, åka skidor i fjällen… För mig har det varit superbra, jag tycker jättemycket om det! Jag älskar att röra mig och prova nya saker, säger Max.

Han tycker den här typen av aktiviteter är ett jättebra sätt för folk att komma ut ochupptäcka naturen. I Irak, som han lämnade för tio år sedan, är kulturen och traditionen helt annorlunda.

– Man gör inte sådana här saker. Jag cyklade en hel del när jag bodde där men här i Sverige finns många fler möjligheter, säger Max.

I våras fick han beskedet att han fått avslag på sin asylansökan. Sedan dess sitter han i förvar, eftersom han vägrar att skaffa pass och lämna Sverige.

– Det är en jättesvår situation för mig, och jättetråkigt. Imorgon ska jag ha förhandling med polisen. Jag kanske får sitta här i en månad, kanske tolv månader, det är polisen som bestämmer. Jag ser när min bror lägger ut bilder på allt som de gör i Äventyrsgruppen, då känns det extra tungt att sitta inlåst. Jag har kämpat så mycket och vill verkligen stanna här, berättar Max.

• Hur har det gått för Max? Se Svts nyhetsklipp 20160814. (Videon finns inte lägre tillgänglig online).

En annan deltagare, som kommit hit utan familj, är Mahmud Mutay från Eritrea. Där spelade han mest fotboll, här upplever han precis som Max att variationen är större. Han var bland annat med när Äventyrsgruppen gjorde en skidresa till Storlien.

En man med skidor, som ligger i snön. Foto.

Mahmud Mutay var med när Äventyrsgruppen drog till Storlien för att lära sig åka skidor. Från att aldrig ha stått på ett par skidor när veckan började gav de sig snart ut på heldagsturer på fjället. Foto: Äventysgruppen.

– Jag var lite orolig eftersom jag verkligen inte kunde åka skidor, men Lisa som var ledare sa att hon var säker på att jag skulle klara det. I början var det lite av en chock, vi fick öva i en liten backe nära stugan för att inte skada oss. Men efter bara någon dag gick det mycket bättre. Den femte dagen var vi ute hela dagen och tog lunch med oss, det var helt fantastiskt. Vi ville ta oss till den norska gränsen, men vi hittade den inte riktigt. Bara nästan, skrattar Mahmud.

Vad var svårast med att åka skidor?

– Att bromsa och att svänga när man åker fort. Nu önskar jag att det snart blir vinter igen så jag får åka mer, säger Mahmud.

Han var också en av gruppens deltagare i hinderloppet ”Toughest” i Stockholm i juni. De hade tävlat en gång Uppsala, där var banan lite lättare. Här var den 8 km lång med 40 hinder.

– Vi hjälptes åt i gruppen och alla klarade hindren, till och med den högsta väggen. Och alla fick medaljer, berättar Mahmud.

Han fick reda på att Äventyrsgruppen fanns när Lisa Behrenfeldt kom till hans skola och berättade om Miljöverkstan och hur de jobbar med att bygga upp respekt för naturen.

– Jag har lärt mig så mycket på så kort tid, genom att man är ute med andra i ens egen ålder. Vi hjälper varandra och det betyder jättemycket för mig, säger Mahmud.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv