Naturvägledning för barn och unga

Senast ändrad: 24 augusti 2017
Interiör Fulufjället_Sandberg.jpg

Naturen är en fantastisk resurs för aktiviteter, upplevelser och lärande för barn och unga. Det finns stora vinster att göra genom att till exempel mer av skolans undervisning sker utomhus.

Centrum för naturvägledning är sedan 2013 med i Utenavet, ett nationellt nätverk för främjande av utomhusbaserat lärande.

Forskning visar på en rad positiva effekter såsom att både barn och pedagoger blir mindre stressade och sjuka; motorik, empati, samarbetsförmåga och koncentrationsförmåga förbättras; fantasi och kreativitet stimuleras. Trots alla fördelar är trenden för barns utevistelse nedåtgående. Enligt studier har barns skogsbesök halverats de senaste 20 åren. Det finns emellertid många som arbetar för att vända utvecklingen.

CNVs nyhetsbrev Naturvägledaren augusti 2017: Gilla barnens närnatur! handlar om barns naturkontakt och naturvägledning för barn och unga. Läs gärna också Naturvägledaren april 2014 med samma tema. Vi har tidigare tagit fram skriften Naturvägledning i skolan.

Här på webbplatsen försöker vi samla tips om läsning, projekt och organisationer som arbetar med naturvägledning för barn och unga. Hör gärna av dig om du saknar något på listorna (cnv@slu.se).

För fler pedagogiska tips och idéer rekommenderar vi att du också besöker våra sidor om teknik för naturvägledning.

Fler exempel på projekt för olika målgrupper (till exempel barn och unga) finner du på vår sida om LONA-finansierade projekt om naturvägledning.

Läs mer om naturkontakt och naturvägledning för barn och unga

Helen Ekvall, pedagog  i Botaniska trädgården i Göteborg, har skrivit en populärvetenskaplig skrift om utomhuspedagogik baserad på hennes forskningsöversikt i ämnet. Friskare, gladare och smartare med utomhuspedagogik?

Läs rapporten Natural Childhood  om hur barn lever allt längre från naturen och vilka konsekvenser det kan få. The National Trust, som står bakom rapporten, har mer material, spännande kampanjer och idéer om hur man stärker barns kontakt med naturen.

Ladda ner Naturvårdsverkets rapport "Den nyttiga utevistelsen - forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang".

Läs gärna Mattias Sandbergs artikel "Barn och natur i storstaden - En studie av barns förhållande till naturområden i hemmets närhet, med exempel från Stockholm och Göteborg" från Göteborgs universitet. 
Du kan också ladda ner och läsa hans avhandling “De är inte ute så mycket.  Den bostadsnära naturkontaktens betydelse och utrymme i storstadsbarns vardagsliv".

Den danska undersökningen  ”Natur i generationer” (2009) visar att danska barn idag vistas hälften så mycket i naturen som deras mor-och farföräldrar gjorde. För varje generation blir naturupplevelserna kortare och färre, naturvistelserna blir i allt större utsträckning planerade familjeutflykter till skog och strand. Som en del i undersökningen gjordes också en film  där farfar, far och son talar om naturens roll i deras barndom och barns förhållande till naturen. 

"Hjältar i en annan värld - om ett äventyrligt pedagogiskt arbetssätt" en forskningsskrift från Malmö högskola om hur Drömmarnas Hus har utvecklat nya arbetssätt, en sammansmältning av kulturpedagogik, äventyrspedagogik och undervisning för hållbar utveckling. Projektet Äventyret ligger till grund för skriften, där delar har skrivits av Drömmarnas Hus utepedagoger.

Pedagogiska magasinets tema Naturlära samlar artiklar om utepedagogik. Klicka på "Tema Naturlära" för att få en förteckning av artiklarna.

Catharina Hällström, Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet, har analyserat förändringar i 8 – 14åringars intressevärld, genom att studera deras insändare till Kamratposten under 40 år. I insändarna från 70 – och 80-talet skriver barnen ofta om naturupplevelser och om hur de njuter av naturen, men det är något som helt försvunnit under 90-talet och framåt. Intervju med länkar till avhandlingen.

Naturvägledaren om barn och unga

Läs CNVs nyhetsbrev med tema naturvägledning för barn och unga:

Naturvägledaren augusti 2017: Gilla barnens närnatur! Om barns naturkontakt och naturvägledning för barn och unga.

Naturvägledaren april 2014 

Böcker

Almqvist, K., Ideland, M., Johansson, Å., Malmberg, C. och L. Petri (2011). Hjältar i en annan värld - om ett äventyrligt pedagogiskt arbetssätt. Upplevelsebaserad utepedagogik för hållbar utveckling. FoU Malmö utbildning. Pedagoger från drömmarnas hus deltog i en forskningscirkel om utepedagogik och lärande för hållbar utveckling.

Andersson, S., och I. Melin (2012). Såhär berättar vi om skogen. Drömmarnas hus. En bok om barns tankar, känslor och upplevelser kring den vilda naturen.

Brügge, B., Glantz och K. Sandell (red.) (2007). Friluftslivets pedagogik - En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. En bok med många(!) praktiska aktiviteter och inspirerande tips på naturnära friluftsliv. För lärare, pedagoger och alla andra som dela kunskap och upplevelser med barn i naturen. Obs! En ny upplaga av denna bok beräknas vara klar i början av 2018.

Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Dawn Publications, Nevada. Något av en klassiker om hur man akn uppleva dela naturupplevelser med barn. Innehåller många tips, övningar, aktiviteter.

Dahlgren, L.O., Sjölander, S., Strid, J.P. och A. Szczepanski (2007). Utomhuspedagogik som kunskapskälla: närmiljö blir lärmiljö. Studentlitteratur AB. Det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. och C. Wehner- Godée 2011). Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära. Liber förlag. En bok om att låta barnen utforska, undersöka och experimentera för att lära sig om naturen och naturvetenskap.

Halldén, Gunilla (2011). Barndomens skogar: om barn i natur och barns natur. Carlsson förlag. Gunilla Halldén, professor vid Tema Barn vid Linköpings universitet, har studerat relationen mellan barn och natur genom att titta på idéer om naturens och barndomens betydelse i vetenskapliga och litterära texter.

Kallin, av Eva-Mari (2015). Surfplattan utomhus - Lärande, lek och utforskande. Natur och kultur. Kan man använda surfplattan som ett verktyg för att utveckla barns undersökande utomhus? Boken ger tips och aktiviteter för att upptäcka närmiljön och utforska djur och natur på djupet, samt tips på appar att använda i ert arbete.

Leicht Madsen, Bent (2006). Barn, djur & natur. Tiedlunds förlag. Leicht Madsen delar in barns naturupplevelser i tre faser: Njuta, vilja veta vad saker och ting heter, fråga varför? Och anser att sekvensen är viktig att följa. Boken innehåller aktiviteter för barnen ute i naturen och hemma och på förskolan.

Lättman, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E., och A Ekblad (2014) Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Förskola och förskoleklass. Naturskoleföreningen.

Naturskoleföreningens serie Att lära in ute.... Läs mer på Naturskoleföreningens webbplats.

Ohlsson, Anders (2015). Utomhuspedagogik : utveckling och lärande i naturen. Gothia fortbildning AB. En bok med praktiska och konkreta tips för pedagoger i förskolan som vill utveckla sitt arbete med barnen utomhus. på gården, vid vattendraget, på ängen eller i skogen. Författaren kopplar förskolans uppdrag till olika teorier, forskning och beprövad erfarenhet om utevistelse och utomhuspedagogik. Av samma författare Utikuligt och 365 Utikuligt. Webbplats: Utikuligt – glada barn.

Olsson, Titti (2015). Ute året runt: utomhuspedagogikens möjligheter. Lärarförlaget. Hur kan man arbeta pedagogiskt med utomhusmiljön i förskolan och de första skolåren? Vilken funktion kan gården, skogen eller strövområdet ha? Och hur påverkas barnens lärande av att de befinner sig i naturen? I boken finns exempel från hela landet och alla årstider. Fyra forskare och experter bidrar med sina rön och erfarenheter av utomhuspedagogik.

Olsson, Titti (2008). Varför sjunker inte äpplet? Om utomhuspedagogik i Lunds kommun. Lunds kommun, Movium och författarna 2008. Intervjuer och slutsatser från sju utvecklingsprojekt om utomhusmiljön som plats för lärande i Lunds kommun 2006-2008.

Olsson, Titti (2002). Skolgården som klassrum. Ett år på Coombes School. Runa förlag. På Coombes School utanför London har gränsen mellan ute och inne suddats ut. Boken beskriver ett den pedagogiska vardagen under ett läsår. Svenska lärare berättar hur de har inspirerats av verksamheten.

Osswald, Helena (2016). Fritidshem Utomhus - få det att fungera. Spiral förlag. En positiv utevistelse ger friskare barn, färre konflikter, ökad inlärningsförmåga, bättre motorik och mindre stress. Det finns enkla knep för att få uteverksamheten att fungera enkelt och smidigt. Om du som pedagog har en medveten strategi och en plan över uteverksamheten som ska genomföras kan den förgylla barnens tillvaro på fritids.

Ranius, T., Adelman, M. och P. Blomberg (1998). At upptäcka naturen. Thomas Ranius, Lund. Ingång till naturen för den som själv eller tillsammans med skolor eller föreningar vill upptäcka naturen. Tips och praktiska råd för enkla undersökningar i naturen.

Sellgren, G. (2009) Naturpedagogik. Epago. Konkreta experiment, undersökningar och ekologiska lekar.

Svenska naturskyddsföreningen (2005). Livet leker – upptäck naturen med barnen. Svenska naturskyddsföreningens årsbok 2005. En inspirationskälla för alla som vill upptäcka naturen tillsammans med barn.

Världsnaturfonden WWF (2013). Naturens tjänster. En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster. WWF handledning.

Änggård, Eva (2014). Ett år i ur och skur - utomhuspedagogik i förskolan. Studentlitteratur AB. Änggård har i egenskap av forskare följt en Ur och skur-förskola under ett läsår. Boken vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är också använd bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin pedagogik och synliggöra den för allmänheten.

Organisationer och föreningar som arbetar med naturvägledning för barn och unga

Nedan presenteras ett urval, kontakta gärna CNV om du känner till andra som arbetar med samma sak.

Biologilärarnas förening

Biologilärarnas förening ordnar föreläsningar och exkursioner, Linnédagar – en slags fältskola - för gymnasieelever samt ger ut tidningen Biologen.

Friluftsfrämjandet

Friluftsfrämjandet har utbildningar för ledare i Skogsmulleverksamheten - naturupplevelser och friluftsliv för barn och unga. De har även verksamheter som riktar sig direkt till skolor och förskolor:

Skogsmulle i förskolan

Skogsmulle i förskolan leds av personal som gått Friluftsfrämjandets utbildning. Eftersom Skogsmulle är ett skyddat varumärke behöver förskolan också bli certifierad att få ha Skogsmulle med barnen. Läs mer om Skogsmulle i förskolan.

I Ur och Skur

Friluftsfrämjandet certifierar skolor och förskolor som vill jobba efter I Ur och Skur-pedagogik. Det finns nästan 200 I Ur och Skur-enheter i Sverige. Grunden är friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande. Om man vill starta en ny I Ur och Skur-enhet eller göra din befintliga förskola eller skola till I Ur och Skur behöver du först gå en grundkurs. Den kursen innehåller grunderna i I Ur och Skur-pedagogiken, målsättningar, metodik, material och hur verksamheten fungerar i praktiken. Läs mer om I Ur och Skur.

Ledarutbildning

Friluftsfrämjandet ordnar varje termin utbildningar för den som är intresserad av att leda barngrupper. Barnverksamheten är bred och uppdelad i Skogsknopp (2-3 år), Skogsknytte (3-4 år), Skogsmulle (5-6 år), Strövare (7-9 år), Frilufsare (10-13 år) samt, för högstadieåldern, TVM - tre vildmarksmål: skogen, vattnet och fjället. Dessutom har de skid- och skridskoskola, liksom ”i Ur och skur”, förskoleverksamhet utomhus.

Göteborgs botaniska trädgård

Här finns en forskningsöversikt i vetenskaplig och populärvetenskaplig form, samt tips och idéer för utepedagogisk verksamhet. Göteborgs botaniska trädgård – utomhuspedagogik.

Håll Sverige rent

HSR har många projekt och studiematerial för barn och ungdomar i olika åldrar. Bland annat har man tagit fram studiematerial om allemansrätten: Sagan "Ali, Sara och Allemansråttan" och "Örnäventyret - ett skogigt äventyr om allemansrätten för åk 1-6" och mycket annat kan du ladda ner på HSRs hemsida. Affischer med mera finns dessutom på många språk.

Naturskoleföreningen

Naturskoleföreningen arbetar för en idé: att lära in ute. Föreningen är ett forum för alla som arbetar på detta sätt, många representerar någon av Sveriges runt 90 naturskolor. Många naturskolor ordnar fortbildningar i utomhuspedagogik för lärare. Naturskoleföreningen ger ut tidskriften Bladet, delar av den går att läsa på föreningens hemsida.

Många naturskolor har tips om övningar och annat på sina webbplatser. Här är några exempel:

Tips från Malmö Naturskola

Tips från Upplands-Väsby naturskola

Tips från Naturskolan i Lund (som har ett ”naturskoleblad” med exempel på vad man kan upptäcka i naturen under olika årstider med exempel på utomhusövningar).

Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har läromedel inom olika ämnesområden och för olika åldrar.  På sina skolsidor berättar Naturskyddsföreningen om hur de arbetar med barn och unga.

Naturskyddsföreningen och Naturskoleföreningen - Skogen som klassrum

Naturskyddsföreningen driver tillsammans med Naturskoleföreningen projektet Skogen som klassrum. Projektet fortbildar grundskolelärare över hela landet i utomhuspedagogik. Under fortbildningen får lärarna prova på utomhuspedagogiska övningar i exempelvis svenska, engelska, matematik och NO. Syftet är att inspirera fler lärare att använda skogen i undervisningen. Rapporten Skogen som klassrum visar på alla de fördelar som finns med att använda skogen i skolundervisningen samt ger en del pedagogiska tips. Läs mer om Skogen som klassrum.

SEA-U

SEA-U Marint Kunskapscenter på Ribersborg i Malmö har tagit fram olika pedagogiska program anpassade efter årskurs och läroplaner, med tyngdpunkt på havsbaserad utomhuspedagogik.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län

I projektet Utbildningsplats skärgården arbetar Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län för att ge barn och unga ett pedagogiskt möte med naturen. Tillsammans med organisationer och skolor skapar de utbildningsplatser på Skärgårdsstiftelsens mark. Skolelever har själva deltagit i arbetet och särskilt fokus läggs på att göra platserna tillgängliga för alla barn och ungdomar. Läs mer här.

Svenska orienteringsförbundet och Sveaskog

Skogsäventyret är Svenska Orienteringsförbundet och Sveaskogs skolsatsning för elever i årskurs 4. Det är ett verktyg för lärare att  arbeta med skogs- och kartkunskap i skolan. Genom en berättelse där skogen är hotad av ett troll måste eleverna lära sig vad skogen har att ge och hitta rätt vägar för att rädda skogen.

Skogsäventyret har fortbildningar för lärare. På hemsidan finns exempel på övningar och material för beställning. Det finns också en tidning, Magasin Skogsäventyret med tips och idéer från skolor och klubbar som arbetat med Skogsäventyret. 

Världsnaturfonden WWF Sverige

Naturväktarna

Naturväktarna är en av Världsnaturfondens utbildningssatsningar. Syftet är att inspirera till upptäckter i närnatur och lokalsamhälle och erbjuda skolan en arbetsprocess som skapar initiativkraft till egna handlingar för en hållbar framtid. Naturväktarna uppmuntrar eleverna att ta klivet ut i närmiljön och praktiskt undersöka hur vi handskas med den. Det finns fem arbetsområden med tillhörande övningar. När man genomfört övningarna kan man rapportera in resultatet och delta i en nationell undersökning av vår miljö. Klasser kan även söka stipendier för egna projekt. Läs mer om Naturväktarna.

WWF Utbildning

WWF Utbildnings webbplats hittar du material om lärande för hållbar utveckling som är riktat till elever i "elevrummet" respektive pedagoger i "lärarrummet". Teman är till exempel hållbara städer, energi och klimat, ung företagsamhet, biologisk mångfald osv. Här finns också material om skolutveckling och högre utbildning.

Om ekosystemtjänster

Naturens tjänster. En handledning för grundskolan om ekosystemtjänster. WWF handledning 2014.

Nationella centra och nätverk

Centrum för Biologisk Mångfald

Centrum för Biologisk Mångfald  ger ut tidskriften Biodiverse  4 gånger per år. Prenumerationen är gratis och tidskriften finns också att läsa på nätet.

LONA-samarbeten med skolor

Merparten av Sveriges kommuner har tagit del av lokala naturvårdsbidrag, LONA, som delas ut sedan 2004. En lång rad satsningar har skolor som samarbetspart, ännu fler har skolor som målgrupp när ett naturområde röjts upp och försetts med till exempel stigar och rastplatser.

Naturvårdsverket har gjort skriften Natur och friluftsliv – resurs för skolor Sverige runt med exempel på lokala naturvårdsprojekt som antingen drivs av skolor eller riktar sig till skolor. Syftet är att inspirera till fler stordåd i skolan och att visa skolor, lokala myndigheter och föreningar vad som kan göras för att främja allas rätt till naturupplevelser, utepedagogik i skolan och friluftsliv.

Luleå tekniska universitet - Äventyrspedagogik

Luleå tekniska universitet har kurser i Äventyrspedagogik (grundkurs och fortsättningskurs). Kurserna är på distans, med träffar på fem olika folkhögskolor i landet. Målgruppen är alla som arbetar med barn och unga. Äventyrspedagogiken innebär ett sätt att se på undervisning och lärande ur ett helhetsperspektiv där hela människan har betydelse, och där kunskap och hälsa sätts i centrum. Äventyrspedagogiken baseras på pedagogiska teorier och forskning liksom på långvarig erfarenhet av praktiskt arbete med barn, ungdomar och vuxna. Metoderna kan lätt anpassas till alla åldrar från små barn till vuxna. Webbplatsen innehåller utförliga beskrivningar av äventyrspedagogikens arbetssätt. 

Movium

Movium vid SLU Alnarp har det nationella samordningsansvaret för att utveckla och sprida kunskaper om utvecklande utemiljöer för barn och unga. Movium ordnar utbildningar och konferenser och ger ut tidskrifter, nyhetsbrev och rapporter.

Nationellt centrum för matematikutbildning

Nationellt centrum för matematikutbildning har sidor om utomhusmatematik med litterturtips och länkar. De tipsar också om det engelska matematikcentrumet National Centre for Excellence in the Teaching of Mathematics som under rubriken Learning Maths Outside the Classroom har samlat ihop länkar och idéer om utomhusmatematik som handlar om skolgården, kyrkor, naturen, museum, gallerier, lantbruk, landsbygd, byggnadsminnen, sport och äventyr. De lyfter på dessa sidor (när man registrerat sig) fram vikten av och möjligheterna med att arbeta utanför klassrummet.

Nationellt centrum för utomhuspedagogik

Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)   har varit verksamt sedan 1993. NCU vill öka förståelsen för att utemiljön är en viktig del av och en bas för lärande samt ett komplement till klassrums- och textbaserat lärande. NCU finns vid Linköpings universitet och ger där ett stort antal kurser i utomhuspedagogik.

Nationellt resurscentrum fför biologi och bioteknik

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik är en gemensam satsning av Uppsala universitet och SLU för att stödja hela skolan, från förskola till vuxenutbildning med syfte att främja en stimulerande, intressant och aktuell undervisning. De har en innehållsrik hemsida med massor av ”hands-on tips”, exempelvis utskrivbara spel som natursudoku och naturmemory. De ordnar kurser för lärare, ger ut tidningen Bi-lagan samt har läromedlet Myller av liv på nätet.

Myller av liv är ett läromedel för att öka intresset för frågor om biologisk mångfald, miljö och naturvetenskap genom att väcka ungdomarnas upptäckarglädje, lust att lära om olika livsformer och förmåga att iaktta fenomen i naturen och dra slutsatser därav i kommunikation med andra människor. Målgrupper är elever och lärare i biologiskt orienterande ämnen i grundskolan (de senare årskurserna på mellanstadiet samt hela högstadiet och gymnasiet) samt lärarstuderande och lärarutbildare på lärarhögskolorna.
Bi-lagan är en tidning med inspiration och information för lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Bi-lagan innehåller laborations-idéer och praktiska övningar. Tanken är att innehållet ska passa in i många olika sammanhang i hela skolan. Bi-lagan ges ut med tre nummer per år. Man kan utan kostnad prenumerera på ett eget exemplar.

Nordiska rådet - COPE (Children, Outdoor, Participation, Environment)

Projektet COPE (Children, Outdoor, Participation, Environment) har gett ut en guide om hur man kan engagera barn i frågor som hälsa, natur, miljöproblem och friluftsliv samt stärka deras handlingsförmåga för att förbättra sina egna villkor. Guiden är baserad på erfarenheter från 42 skolor i nordiska och baltiska länder. Den ger en bakgrund till varför dessa frågor är viktiga, goda exempel och tips på metoder och aktiviteter för skolor att använda naturen och lokalsamhället i undervisningen. Målgrupper är lärare i grundskolan, naturvägledare, fritidsledare, personer som arbetar med hälsofrågor och samhällsplanerare. Ladda ner guiden här.

Skogen i Skolan

Skogen i skolan  är ett nationellt samverkansprogram mellan skolan och Sveriges skogliga intressenter. Den pedagogiska idén bygger på att koppla samman teori och praktik för att öka lärares och elevers intresse för och kunskap om skog. Skogen i Skolan vill öka förståelsen och intresset för skogen och dess värden.

På hemsidan finns mycket användbart: länkar till läromedel om hur man kan använda skogen i undervisningen (ges ut av Skogsstyrelsens förlag), en sökbar databas med utomhuspedagogiska övningar för olika åldrar och inom olika skolämnen, en bildbank samt faktablad om skogsrelaterade ämnen, exempelvis olika trädslag. Det finns förstås också information och inspiration till hur man startar en egen skolskog. Skogen i Skolan ger även ut ett elektroniskt informationsbrev.

Utenavet

Utenavet  är ett nationellt nätverk för främjande av utomhuspedagogik. Varannat år arrangeras konferensen Ute är inne för lärare i skola och förskola och för naturvägledare. På hemsidan, som är under uppbyggnad, finns tips på pedagogiskt material.

Fler pedagogiska tips

Frågvis?

Fråga en biolog – Lunds Universitet 

Fråga jourhavande biolog – Naturhistoriska riksmuseet 

Fråga jourhavande geolog – Naturhistoriska riksmuseet 

Fråga jourhavande paleontolog  - Naturhistoriska riksmuseet

Levande frågelådan är ett tillfälle för alla elever i åk 5 att besöka Stockholms universitet, träffa riktiga forskare och ställa naturvetenskapliga frågor om saker man har funderat över. SU har också gjort 17 filmer med barn och ungdomars frågor om vatten, Östersjön och mycket mer i ”Vattenfrågor – flaskpost till forskare

En tugga SLU

Forskare på institutionen för ekologi har gjort fem faktablad om ekologiska fenomen som går att ladda ner: Utan tvivel en vivel, Coola kålmaskar på kalas, Krig på kvist, Yrke: runristare i ved och Höstlövens hemlighet. Läs mer om En tugga SLU. 

Naturpoesi

Naturskyddsföreningen och Naturskolan har övningar för barn (ca årskurs 1-9), där man skapar poesi för att bearbeta intryck och formulera vad man till exempel lärt sig under en dag i naturen. 

Sök i lektionsdatabasen

Lektion.se är en idébank med lektionstips av lärare för lärare. I lektionsdatabasen kan man söka och hämta lektionsmaterial för utomhuslektioner i olika ämnen. Det är inte helt lätt att hitta just utomhusmaterial, man får söka på exempelvis ”utelektion” eller ”övning”. 

För förskolebarn

Förskoleforum har tips på utomhusaktiviteter för förskolebarn, ofta med naturkoppling. Sök på till exempel "utomhusaktiviteter".

Skogsreflexen - för åk 1 till 9

Skogsreflexen är en materialbank för lärare och elever i årskurserna 1 till 9 och för dig som arbetar med barn under skolåldern. Här hittar du fakta om skogen, idéer till aktiviteter, pyssel och lekar med anknytning till naturen. Skogsreflexen görs av Svenska enheten vid Skogsbrukets utvecklingscentral i Tapio, Finland.

Skola som inspirerar

Elias Fries skola i Hyltebruk, Halland, har goda erfarenheter av utomhuspedagogik. De säljer läromedel och erbjuder studiebesök. Läs mer om skolan.

Utbildningsradion

UR har webbsidor om utomhuspedagogik,  liksom material som går att använda i undervisningen, till exempel filmklipp med sagor som innehåller träning i exempelvis matte och teknik; saker måste sorteras, beskrivningar ska läsas och kluriga problem lösas. Sök på ämne eller sökord som "utomhuspedagogik".

Övningar och material

Sagokistan 
På webbplatsen Sagokistan  finns många tips på aktiviteter i skog och mark, samt lekar och sånger och förstås sagor och berättelser.

Utomhuspedagogik
Friluften är ett företag som samarbetar med bland andra Centrum för miljö- och utomhuspedagogik och ordnar kurser inom utomhuspedagogik. På hemsidan finns många exempel på övningar inom olika skolämnen.

Hands-on-Science 
Hands-on-Science  har allt man kan tänkas behöva i prylväg för sin naturvägledning – från luppar och håvar till modeller av växtceller och myrans livscykel.

Aktivitetsbanken
Scouternas Aktivitetsbank finns en stor mängd förslag på metoder, lekar och andra sätt att lära sig om natur och att vistas i den.  

Inspiration från andra länder
Den danska Naturvejlederforeningens tidskrift Naturvejleder har publicerat flera temanummer om naturvägledning för barn. På föreningens hemsida hittar du också aktuella projekt, utbildningar med mera.

Udeskole - viden i virkeligheden (ung. "Utomhuspedagogik - kunskap om verkligheten") är en skrift om utomhuspedagogik  i Danmark.

Sharing Nature with Children är en webbplats med tips på aktiviteter, kurser, onlineutbildningar med mera baserat på Joseph Cornells bok med samma namn.

 

Behöver du ännu fler tips, idéer och inspiration?

På sidorna om teknik för naturvägledning finns ytterligare uppslag.

Naturvägledning för barn, fysiska installationer: äventyrsstigar med mera

Tjäderstigen i Tyresta

I september 2013 invigdes Tjäderstigen i Tyresta söder om Stockholm. Stigen är ett inspirerande exempel på hur man kan jobba med spännande och naturvägledande stigar för barn i naturområden. Stigen har producerats av Stiftelsen Tyrestaskogen i samverkan med Länsstyrelsen i Stockholms län och CNV. Läs mer om stigen här.

Utbildningsplats skärgården

I projektet arbetar Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län för att ge barn och unga ett pedagogiskt möte med naturen. Tillsammans med organisationer och skolor skapar de utbildningsplatser på Skärgårdsstiftelsens mark. Skolelever har själva deltagit i arbetet och särskilt fokus läggs på att göra platserna tillgängliga för alla barn och ungdomar. Läs mer här.

Äventyret

Med hjälp av äventyrets pedagogik iscensätter Drömmarnas hus varje år ett nytt spännande äventyr som låter skånska skolelever lära känna Fulltofta strövområde och dess skogsmiljö. Lärare och andra pedagoger får uppleva och arbeta utifrån en utomhuspedagogisk metod kring lärande för hållbar utveckling. Läs mer om Äventyret.


Kontaktinformation
Sidansvarig: cnv@slu.se