300 unga ska sätta fjällvärlden på prov

Senast ändrad: 11 mars 2022

Genom projektet Get Real ville Svenska Turistföreningen (STF) ta reda på hur ett fjällområde ska ”dukas” för att attrahera en ung generation. Över 2000 ungdomar ville vara med och 300 testpiloter valdes ut. Sommar 2014 skickades de till fjälls.

Denna artikeln publiceradess i CNV:s nyhetsbrev Naturvägledaren 1/2014 Naturvägledning för barn och unga.

Det finns mycket man kan göra i fjällen, det kommer fler och fler aktiviteter hela tiden. Men lederna, stugorna och skyltarna ser precis likadana ut som de gjort sedan 60-talet.

–  Tänket kring leder i svensk fjällvärld är standardiserat, vilket gör att det är likadant överallt. Det har inte funnits något utrymme för innovation. Nu ställer vi frågan om det finns behov av förändring, och vi tror att det behövs mer målgruppstänkande. Vi har 550 mil markerad led i Sverige, och vi tänker att kanske tio av dem skulle kunna bli ”ungdomarnas vandringsled”. Det skulle i alla fall vara ett steg i rätt riktning, säger Camilla Antonsson som är projektledare för Get Real.

Get Real vänder sig till ungdomar mellan 17 och 25 år. Syftet är dels att locka ut och få dem friluftsintresserade. Ett annat syfte är att STF ska få konkreta tips på hur utbudet i fjällvärlden kan utvecklas. Förhoppningen är att projektet ska leda till förändring, och att testpiloterna vill sprida sina erfarenheter vidare till andra.

– Vi har haft två månaders rekryteringstid och det har blivit en otrolig succé. De ungdomar som fått en plats på Get Real Summer 2014 är mycket kommunikativa, de är taggade och har olika bakgrund. Det är både tjejer och killar från olika delar av Sverige som är med, alla har olika mycket fjällvana, berättar Camilla Antonsson.

Det blir två fjällturer, en sexdagarstur i Lapplandsfjällen och en femdagarstur i Jämtlandsfjällen. Vandringarna pågår i omgångar från 29 juni till 21 juli. Ingemund Hägg, en friluftsintresserad privatperson, har bidragit frikostigt till det här projektet. De har också fått pengar från Svenskt Friluftsliv. SJ är samarbetspartner till Get Real och bekostar testpiloternas tågresa med nattåg tur och retur.

Hur har ni lagt upp vandringarna?

– De är minst fyra personer och max tio testpiloter som startar samtidigt. Ingen får gå ensam enligt vår säkerhetspolicy. Innan avresan får alla deltagare ta del av och signera en särskilt framtagen säkerhetsföreskrift, säger Camilla Antonsson.

Deltagarna har haft möjlighet att önska om de gärna vill gå tillsammans med någon speciell person under sin fjälltur. Men de får inga färdiga utrustningslistor och de har ingen guide med sig. Däremot har de gott om tid.

– Om vi ”bäddar” för mycket tror vi inte att vi får veta sanningen, vi vill ju att testpiloterna ska berätta för oss vad som fattas, vad som är bra och vad som måste utvecklas för att locka en ung generation till fjällen i framtiden, menar Camilla Antonsson.

Projektet kommer att resultera i en rapport där projektledningen presenterar slutsatsen av ungdomarnas erfarenheter. Resultatet blir ett viktigt verktyg för kommande planering av hur fjällvärlden ska utvecklas.

Finns det några internationella förebilder som ni sneglat på?

– I många länder arbetar man aktivt med att skolor tar ut elever i fjällvärlden, exempelvis i Norge. Fördelen där är närheten, här i Sverige ligger fjällen långt ifrån de stora- och medelstora städerna där vi har en stor del av vår målgrupp. Men det finns alltid något intressant att lära sig av andra länders sätt att arbeta, säger Camilla Antonsson.

Läs mer om projektet Get Real på STF:s webbplats.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv