Martin Emtenäs: ”Viktigt att barn får möta naturen på sitt eget sätt”

Senast ändrad: 29 februari 2024
Porträtt av en man. Foto.

Martin Emtenäs har varit fascinerad av naturen så länge han kan minnas. Numera är han småbarnspappa och drar ofta med sig barnen på utflykter. Här är hans tips på hur man får ut barn i naturen.

Intervju från 2017

Vad tyckte du om naturen som barn?

– Jag har varit fascinerad av naturen så länge jag kan minnas. Jag var ute och iakttog, vände på stenar och tittade på insekter och tusenfotingar. Jag hade en stor kärlek till grodor och salamandrar och låg ofta med näsan över olika dammar med en håv i högsta hugg. Jag har inget minne av vad som startade mitt intresse, jag tror att det var min egen fascination.

Du har själv två barn på tre och fem år, hur tar du ut dem i naturen?

– Ska man ut för deras skull så behövs inga stora exkursioner, man kan gå till ett grönområde i närheten.

Vilka är dina tips för att få ut barn i naturen?
– Jag tycker att det handlar mycket om nyfikenheten som barn har, den är så lätt att ta vara på. Vi vuxna har blivit blinda för det vardagliga. Hur många ser en skata som ett djur? Eller myror i gräsmattan? Det gör barn. Man behöver inte stövla ut och gå långt. Ska man uppleva saker kan man lika gärna ta det lugnt och sitta still och fika. Att åka ut någonstans och fika är inte särskilt svårt, det kan locka de flesta. När man väl är i naturen och känner sig trygg i den har barn en fantastisk förmåga att hitta på grejer. När jag var liten ville mina föräldrar plocka bär i skogen, det tyckte jag var väldigt tråkigt. Jag ville hellre leta grodor. Att få möta naturen på sitt eget sätt tror jag är viktigt.

Vad gör du och dina barn när ni är ute i naturen?

– Vi åker ofta till ett närområde och fikar, och så är vi bara där och upptäcker. Jag tror att man ska akta sig för att gå runt och hålla monologer om naturen. Istället fångar jag upp grejer som barnen hittar och använder deras egen nyfikenhet. ”Vad tror du att det är?” och ”vad gör den?” På så sätt kommer deras frågor och funderingar spontant. Att väcka deras fascination är väldigt enkelt. Det kan man göra i en park eller på tomten. Det är ett fyrkantigt tänkande vi har, att naturen alltid ligger utanför stan.

Tycker du att det är viktigt att barn har en relation till naturen?

– Ja, det tycker jag. Jag tror att det handlar om vad man sedan får för inställning som vuxen. Jag träffar vuxna som är emot naturen. De förstår inte att de är i naturen jämt, för dem är naturen att åka på hajk och bli blöt och kall. Den grundinställningen visar sig när de röstar. Ska vi rädda det som är hotat idag måste fler tänka om. Man behöver inte vara supernördig och älska att vara ute jämt – men man måste förstå att naturen är livsviktig och behöver få utrymme att finnas även om man själv inte vill vara i den alls.

Text: Karin Fingal. Artikeln har publicerats i CNV:s nyhetsbrev Naturvägledaren 3/2017 Gilla barnens närnatur!

Fakta:

Martin Emtenäs

Gör: Programledare, frilansare, barnboksförfattare.

Bor: Nyköping

Familj: Sambo och två barn.

Bakgrund: Uppvuxen i Oxelösund 10 mil söder om Stockholm. Har varit programledare för Mitt i naturen och Det stora fågeläventyret.

Aktuell: Med barnboken Vilda djurboken som kom våren 2017, och med en föreställningsturné om biologisk mångfald som drar igång i höst, ihop med Riksteatern och musikern Stefan Sundström.